همه چیز در مورد اینترنت اشیاء

مناسب برای افراد علاقه‌مند به تکنولوژی

یکی از واژه‌هایی که امروزه بین علاقه‌مندان به تکنولوژی‌های روز دنیا زیاد شنیده می‌شود، اینترنت اشیاء یا IOT است که مخفف شده‌ی internet of things می‌باشد. با من همراه باشید تا با این واژه بیش‌تر آشنا شویم.

فضایی را تصور کنید که در آن تمام وسایل و اشیاء مختلف بدون دخالت انسان و از طریق اینترنت باهم در تعامل هستند. می‌دانم چنین تصویری به فیلم‌های علمی تخیلی هالیوود شباهت زیادی دارد، اما با این سرعت سرسام‌آور پیشرفت تکنولوژی، چندان دور از انتظار نیست که در چند سال آینده شاهد چنین صحنه‌ای باشیم. این‌طور فکر نمی‌کنید؟ بهتر است زیاد از بحث‌مان دور نشویم.

 

اینترنت اشیاء چیست؟

اگر بخواهم کمی کتابی‌تر برای شما توضیح دهم باید بگویم که اینترنت اشیاء سیستمی است که از دستگاه‌های محاسباتی به‌هم پیوسته، ماشین‌های مکانیکی و دیجیتال، اشیاء، حیوانات یا افراد است که با شناسه‌های منحصر به‌فرد  یا همان (UID) تشکیل شده‌است که در این سیستم امکان انتقال داده از طریق شبکه بدون نیاز به تعامل "انسان با انسان" یا "انسان با کامپیوتر" وجود دارد . 

 

اینترنت اشیاء  در حوزه‌های مختلف چگونه به کار گرفته می‌شود؟

کابردهای اینترنت اشیاء در حوزه‌های مختلف نامحدود است اما اجازه دهید با ذکر چند مثال کاربردهای آن را ملموس‌تر کنم.

·       اتومبیل‌های متصل به اینترنت که در خیابان حرکت می‌کنند.

·       دستگاه‌های اتوماسیون فرایندها در خانه‌ها.

·       کشاورزان با استفاده از اینترنت اشیاء می‌توانند تمام جزئیات ریز از جمله رطوبت، میزان مواد مغذی، میزان اسیدی بودن خاک، حضور آفت‌ها و الگوهای آب‌وهوایی را بررسی کنند.

·       اینترنت اشیاء میتواند به کمک دام‌پروران بیاید و امکان پایش و مدیریت سلامتی و حرکات دقیقه‌به‌دقیقه دام‌ها را فراهم کند.

درواقع هر شیئی که بتوان یک پروتکل اینترنت (IP) به آن اختصاص داده‌شود و قادر به انتقال داده از طریق شبکه باشد وارد دنیای وسیع اینترنت اشیاء می‌شود.

وضعیت امروز اینترنت اشیاء به چه صورت است؟

سازمان‌ها و صنایع مختلف با روند رو‌به‌رشدی از IOT برای کارآمد کردن فعالیت‌ها، ارائه خدمات پیشرفته به مشتری‌ها، بهبود تصمیم‌گیری و ... استفاده می‌کنند.

 

 چرا اینترنت اشیاء مهم است؟

IOT به افراد کمک می‌کند تا با کنترل کامل بر وسایل و اشیاء خود، زندگی و کار هوشمندتری داشته باشند. این عمل با ارائه‌ی دستگاه‌های هوشمند برای اتوماسیون منازل انجام می‌شود. البته که IOT  برای تجارت‌ هم می‌تواند بسیار کاربردی و حتی ضروری باشد. اینترنت اشیاء به شرکت‌ها توانایی خودکارسازی فرایندها را می‌دهد و از این طریق به کاهش هزینه‌های کار کمک می‌کند. ضایعات را کاهش می‌دهد و خدمات را بهبود می‌بخشد، تولید و تحویل کالاهای مختلف را ارزان‌تر می‌کند و کاربرد مهم دیگری که دارد این است که امکان شفافیت معاملات مشتری را فراهم می‌کند. به همین دلیل، IOT یکی از مهم‌ترین فناوری‌های روزمره است.

 

اینترنت اشیاء چگونه متولد شد؟

 در آخر بد نیست نگاهی هم به تاریخچه‌ی اینترنت اشیاء  بیندازیم تا بدانیم یکی از آینده‌دارترین حوزه‌های تکنولوژی چگونه به‌وجود آمده‌است. امروزه اینترنت اشیاء در زندگی روزمره‌ی ما نهادینه شده‌است. حتی می‌توان گفت ما را محاصره کرده‌است. اما همیشه هم اوضاع این‌گونه نبوده. تا سال ۱۹۹۹ اصطلاح "اینترنت اشیاء" وجود نداشته است اما در همین سال کوین اشتون اصطلاح "اینترنت اشیاء" را برای اولین‌ بار استفاده کرد. کوین تکنولوژی IOT  را به عنوان یک فناوری نو که به وسیله‌ی آن می‌توان دستگاه‌های مختلف را به‌ یکدیگر متصل کرد، معرفی کرد. کوین  لازمه‌ی انجام این کار را استفاده از اینترنت می‌دانست درحالی که در آن سال‌ها اینترنت یک تکنولوژی نوظهور بوده و بسیاری از افراد آشنایی با آن نداشتند. همچنین نیل گرشنفلد استاد دانشگاه  MIT در کتابی به نام " When Things Start to Think " که در سال ۱۹۹۹ منتشر شد، دید روشنی از آیندهIOT  فراهم کرد. هرچند که در این کتاب دقیقا همین اصطلاح را به کار نبرد است. با آغاز قرن بیست و یکم، اصطلاح "اینترنت اشیاء" در رسانه‌ها مورد استفاده‌ی گسترده قرار گرفت. علاقه به فناوری  IOT به‌طور پیوسته درحال افزایش بود و این علاقه به اولین کنفرانس بین‌المللی اینترنت اشیاء که در سال ۲۰۰۸ در سوئیس برگزار شد، منجر شد.

 

امروز این فناوری جای خود را تقریبا در همه‌ی صنایع پیدا کرده‌است : تولید، مراقبت های بهداشتی، حمل و نقل، نفت و انرژی، کشاورزی و...

به عبارت دیگر انقلاب IOT همین جا و در همین لحظه درحال شکل‌گیری است.

 

منبع

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir