آردوینو چیست؟

  ساده ترین راه ورود به دنیای اینترنت اشیاء

افرادی که در حوزههایی مانند اینترنت اشیاء، رباتیک، الکترونیک و ... فعالیت می‌کنند به احتمال زیاد تجربه‌ی کار با پلتفرم آردوینو (arduino) را هم دارند یا دست کم چیزهایی درمورد آن شنیده‌اند. در این پست قصد دارم به معرفی آردوینو بپردازم تا بدانید چرا این نام جزوء لیست علاقه‌مندی‌های تیم مِهصا است.

 

اولین سوالی که مطرح می‌شود این است که این آردوینو که دل همه را برده چیست؟

آردوینو یک پلتفرم الکترونیکی منبع باز (open source) است که برای سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای متنوع  طراحی شده‌است.

 

آردوینو چگونه متولد شد و امروزه چه‌طور به کار گرفته می‌شود؟

بد نیست بدانید که آردوینو در سال۲۰۰۳  در کشور ایتالیا، به عنوان پروژه پایان‌نامه‌ی کارشناسی ارشد دانشجوی ایتالیایی متولد شد. هدف آن پروژه  در ابتدا ایجاد ابزارهایی ارزان و ساده برای ساخت آسان پروژه‌های دیجیتال توسط افراد غیرمتخصص بوده‌است. تا چند سال پس از آن نیز، آردوینو به عنوان ابزاری ساده و راحت  برای نمونهسازی سریع به کار گرفته می‌شده‌است. به محض رسیدن این پلتفرم به اجتماع گسترده‌تر و رو‌به‌رو شدن با استقبال زیاد علاقه‌مندان، هیئت مدیرهی آردوینو تصمیم گرفت برای تطبیق با نیازها و چالش‌های نو، تغییراتی را ارائه دهد. نتیجه این تغییرات باعث شد که  پیشنهاد خود را از بردهای ساده‌ی 8 بیتی به محصولات برنامه‌های IOT، چاپ سه بعدی و ... متمایز کنند.

با گذشت سالها، آردوینو به مغز هزاران پروژه تبدیل شده‌است، از اشیاء روزمره گرفته تا ابزارهای پیچیده‌ی علمی. امروزه جامعه‌ای جهانی (شامل دانش‌آموزان، هنرمندان، برنامه‌نویسان، متخصصان و ...) در اطراف این بستر جمع شده‌اند، که سهم آن‌ها در تولید دانش قابل دسترسی به طرز باورنکردنی رو به رشد است. این موضوع  می‌تواند کمک بزرگی به افراد تازه کار و متخصص باشد.

 

اما سوال مهم‌تر این است که چرا باید میان این همه پلتفرم با کاربرد مشابه، آردوینو جزوء اولین انتخاب‌هایمان باشد؟

آردوینو به لطف تجربه کاربری ساده و در دسترس خود، توانسته در هزاران پروژه و برنامه‌ی مختلف به‌کار برده شود. در واقع  آردوینو به همان اندازه که برای مبتدی‌ها آسان است، برای کاربران پیشرفته انعطاف پذیره می‌باشد. دانش‌آموزان می‌توانند از آردوینو برای ساختن ابزارهای علمی ارزان قیمت، اثبات اصول شیمی و فیزیک و یا برای شروع برنامه‌نویسی و رباتیک استفاده کنند. طراحان و معماران  به کمک این پلتفرم نمونه‌های اولیه تعاملی ایجاد می‌کنند، حتی این پلتفرم جذاب  برای آزمایش سازهای جدید، به کمک نوازندگان و هنرمندان  می‌رود. Arduino ابزاری مهم برای یادگیری دانشی به‌روز است. هر کس (افراد کم سن و سال، هنرمندان، برنامه‌نویس‌ها و ..) می‌توانند فقط با پیروی از دستور‌العمل‌های مرحله‌به‌مرحله و یا استفاده از ایده‌های آنلاین به اشتراک گذاشته شده با اعضای انجمن آردوینو، شروع به کار کنند.

آردوینو چه مزیت‌هایی نسبت به رقبا دارد؟

اگربخواهم به‌طور خلاصه در مورد مزیت‌های دیگر این پلتفرم نسبت به سایر پلتفرم‌های مشابه صحبت کنم باید به موارد زیر اشاره کنم:

 

قیمت کمتر بردهای آردوینو و رایگان بودن نرم افزار آن

بردهای آردوینو در مقایسه با سایر سیستم عامل‌های میکروکنترلر نسبتاً ارزان قیمت هستند. ارزان‌ترین نسخه ماژول آردوینو را می‌توان با دست مونتاژ کرد این درحالی است که ماژول‌های پیش مونتاژ آردوینو کمتر از 50 دلار قیمت دارند.

 

Cross-platform  بودن نرم‌افزار

 نرم افزار آردوینو بر روی سیستم عامل‌هایWindows ، Macintosh OSX و Linux اجرا میشود. درحالی که بیشتر سیستم‌های میکروکنترلر محدود به ویندوز هستند.

 

Open-source  بودن و قابل توسعه بودن نرم‌افزار 

نرم‌افزار آردوینو به صورت ابزار منبع‌باز منتشر شده‌است. این زبان می‌تواند از طریق کتابخانه های ++C گسترش پیدا کند.

 

Open-source  و قابل توسعه بودن سخت‌افزار 

برنامه‌های بردهای آردوینو تحت مجوز Creative Commons منتشر می‌شوند. بنابراین طراحان مدار باتجربه می‌توانند نسخه خودشان را از ماژول تهیه کنند و آن  را بهبود ببخشند. حتی کاربران علاقه‌مندی که در ابتدای مسیر یادگیری هستند می‌توانند از ماژول‌ها و شیلدهای آماده‌ی مختلف استفاده کنند که باعث صرفه‌جویی در هزینه‌هایشان می‌شود. و در آخر محیط برنامه نویسی ساده و واضح آردوینو می‌تواند امتیاز مثبت دیگری برای انتخاب شدن آن باشد .

 

تجربه کاربری شما با این پلتفرم به چه صورت بوده‌است؟

 

منبع

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir