همه چیز درمورد آردوینو nano

آردوینو nano یک برد کوچک، کامل و متناسب با بردبورد است که میکرو آن بر اساس ATmega328p است.
arduino nano usb-mini-Bبرد آردوینو
nano عملکردی همانند برد Arduino Duemilanove دارد اما در پکیجی متفاوت.
 این برد فاقد پاورجک بوده و همین امر باعث کوچک‌تر شدن اين برد شده است.
 همچنين اين برد به جای کابل پرینتر با یک کابل
USB mini-B کار می‌کند.

بردهای مشابه آردوینو nano

·         Arduino nano33 BLE

·         Arduino nano33 BLE SENSE

·         Arduino nano33 IOT

·         Arduino micro

arduino nano pinout

مشخصات برد آردوینو nano

 

ATmega328

میکروکنترلر

AVR

سازنده

5v

ولتاژ کاری

32kbو 2kb برای bootloader

حافظه فلش

2kb

SRAM

16MHz

فرکانس

8

تعداد پین ورودی آنالوگ 

1kb

EEPROM

40mA

جریان DC پین‌های ورودی/خروجی

7 تا 12 ولت

ولتاژ ورودی

14

تعداد پایه‌های دیجیتال

6

تعداد پایه‌های خروجی PWM

19mA

میزان مصرف برق

18 * 45 mm

سایز مدار چاپی

7g

وزن

 

جهت مشاهده شماتیک برد آردوینو nano اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده پایه‌های برد آردوینو nano اینجا کلیک کنید.

جهت مشاهده فایل‌های آلتیوم برد آردوینو nano اینجا کلیک کنید.

 

تغذیه

با استفاده از ۳ روش زیر می‌توان برد آردوینو nano را راه‌اندازی کرد:

1.     با استفاده از کابل USB mini-B و اتصال آن به رایانه

2.     با  استفاده از منبع تغذیه خارجی با ولتاژ بین ۶ تا ۲۰ ولت و اتصال آن به پایه Vin

3.     با استفاده از منبع تغذیه خارجی با ولتاژ ۵ ولت و اتصال آن به پایه ۵ ولت ( البته این روش پیشنهاد نمی‌شود. )

 

پین‌های ورودی/خروجی دیجیتال

برد آردوینو nano دارای ۱۴ پین ورودی/خروجی دیجیتال است که ۶ تای آن‌ها (۳، ۵، ۶، ۹، ۱۰ و ۱۱)دارای قابلیت خروجی PWM هستند. برای تعیین ورودی یا خروجی بودن این پین‌ها باید از دستور pinMode();  در تابع void setup() استفاده کرد. برای تغییر حالت پین‌های دیجیتال (فعال یا غیر‌فعال کردن آن‌ها) باید از دستور digitalWrite(); استفاده کرد. برای خواندن مقادیر دیجیتال باید از دستور digitalRead(); استفاده کرد. برای پین‌های PWM باید از دستور analogWrite(); استفاده کرد. سایر دستورات مربوط به این پین‌ها را می‌توانید در سایت رسمی آردوینو دنبال کنید. جریان قابل تحمل برای هر یک از پین‌های دیجیتال برابر ۴۰ میلی‌آمپر است. هر کدام از پین‌های دیجیتال دارای مقاومت داخلی PULL_Up در حدود ۲۰ تا ۵۰ کیلو اهم هستند که آن‌ها را می‌توان با استفاده از دستور pinMode(pin , INPUT_PULLUP); فعال کرد.

پین‌های ارتباط Serial

آردوینو nano دارای ۲ پین برای ارتباط سریال است. یکی از این دو پین باید داده‌ها را ارسال و دیگری دریافت کند.

·         پین ۰ دریافت کننده داده TTL با نام Rx

·         پین ۱ ارسال کننده داده TTL با نام Tx

این پین‌ها به پین‌های مربوط به تراشه FTDI USB-to-TTL وصل شده‌اند و برای ارتباط سریال بین رایانه و برد آردوینو nano در هنگام آپلود یا نمایش داده‌ها در سریال مانیتور و همچنین برای راه‌اندازی برخی قطعات که با ارتباط سریال کار می‌کنند استفاده می‌شود.

پین‌های وقفه خارجی (External interrupt)

وقفه درواقع یک سیگنال خیلی مهم برای میکروکنترلر است که به توجه خاص میکروکنترلر نیاز دارد. به بیان ساده زمانی که این سیگنال ارسال می‌شود میکرو به سرعت عملیات‌های خود را متوقف کرده و به درخواست سیگنال پاسخ می‌دهد. برتری این پین‌ها به این دلیل است که CPU میکرو دیگر نیاز نیست که یک عملیات را به طور مرتب چک کند و فقط کافی است که بقیه عملیات‌های خود را انجام دهد و زمانی‌که این سیگنال رسید تمام عملیات‌های خود را متوقف و به این سیگنال پاسخ ‌دهد. سپس دوباره به ادامه روند عملیاتی خود ادامه ‌دهد. این امر باعث می‌شود تا CPU کم‌تر درگیر شده و سرعت پردازش داده‌ها بیشتر شود. با استفاده از دو پایه ۲ و ۳  در آردوینو nano می‌توان وقفه خارجی ایجاد کرد. از این وقفه می‌توان برای پی بردن به لبه بالارونده، پایین رونده، تغییر لبه و همچنین مقدار ۰ استفاده کرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توان به تابع attachInterrupt() مراجعه کرد.

پین‌های PWM (pulse width modulation)

در آردوينو nano پايه‌های ۳،‌ ۵، ۶، ۹، ۱۰ و ۱۱ توانایی ایجاد یک خروجی PWM ۸ بیتی را به ما می‌دهند. این مقدار را می‌توان با استفاده از دستور analogWrite(pin,value) ایجاد کرد. دقت کنید که این پایه‌ها دارای ۸ بیت حافظه هستند پس مقدار value باید بین ۰ تا ۲۵۵ باشد. 

پایه‌های ورودی آنالوگ (Analog in)

در آردوینو nano ۸ پایه ورودی آنالوگ با تفکیک ۱۰ بیتی وجود دارد که مقادیر آن‌ها براساس تغییر ولتاژ ۰ تا ۵ ولت به ۰ تا ۱۰۲۳ تقسیم می‌شوند که می‌توان با اتصال یک منبع خارجی به پین AREF، حد بالای ولتاژ این تفکیک پذیری را با استفاده از تابع analogReference()  زیاد کرد. پین‌های آنالوگ ورودی از  A0 تا A7 نام‌گذاری شده‌اند. از برخی پین‌های آنالوگ ورودی آردوینو nano می‌توان با استفاده از دستور digitalWrite(Ax,mode); خروجی دیجیتال گرفت. تنها در دو پین A6 و A7 نمی‌توان از این قابلیت استفاده کرد. برخی از پین‌های آنالوگ ورودی در آردوینو nano از ارتباط I2C پشتیبانی می‌کنند که در آن‌ها پین A4 برابر با SDA و پین A5 برابر با SCL می‌باشند. ارتباط I2C در آردوینو  با استفاده از کتابخانه wire قابل دسترسی است.

پین ریست (RST)
در بردهای آردوینو هم پین ریست و هم دکمه ریست وجود دارد. دکمه ریست در وسط برد آردوینو قرار دارد اما پین ریست در کنار پین 5V و معمولا کنار پین‌های تغذیه است. با اتصال این پین به یک سر یک کلید و اتصال سر دوم کلید به GND می‌توانیم یک دکمه ریست دیگر برای برد خود درست کنیم. به این‌صورت که با اتصال این پین به GND میکروکنترلر ما ریست خواهد شد. سایر قابلیت‌های برد آردوینو nano همانند برد آردوینو uno است که برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آن کافیست که اینجا کلیک کنید.

 

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir