همه چیز درمورد ساخت یک پاور بانک

 

سلام رفقا امیدوارم که حال دل‌تون خوب باشه. امروز میخواهیم با هم سروقت یه موضوع جذاب و کاربردی به نام پاور بانک  (PowerBank) بریم.
الان دیگه می‌شود گفت که اکثر ما‌ها یا پاور بانک داشتیم یا از دیگران استفاده کردیم یا هم نهایتاً اسمش رو شنیدیم. پاور بانک ها یکی از وسایل پرکاربرد و مفید است معمولا ادما از اون برای شارژ کردن موبایل در لحظاتی که به برق دسترسی ندارند استفاده می‌کنند. قیمت این وسیله درحال حاضر کمی تا قسمتی گران تر از قبل شده!!! و اونایی که پول دارند که راحت و بدون دغدغه با هر قیمتی خریداری می‌کنند ولی افرادی هم مثل من که عنکبوت ته جیبش لونه کرده باید با هزینه بمراتب کمتر یکی از این وسیله ها را برای خودش جفت و جور کنه. اگه از این دسته دوم از آدم‌ها هستید با ما باشید تا با نحوه ساخت این وسیله آشنا بشیم.

بنظرم قبل از هر صحبتی باید کمی درمورد خود پاور بانک و کاربردهاش صحبت کنیم. اول از همه از خود کلمه پاوربانک شروع می‌کنیم. این واژه از دوکلمه پاور+بانک درست شده پاور به معنی توان (در اینجا منظور الکتریسته یا همون برق است) و بانک که به معنی جایی برای ذخیره سازی. پس تا اینجا می‌دانیم که پاوربانک به معنی دخیره سازی توان است.
این وسیله کاربردی خیلی ساده‌ای دارند به این صورت که شما از قبل آن را به شارژ می‌زنید (با شارژر گوشی)  و در مواقع لزوم مثل سفر ازش استفاده می‌کنید به همین سادگی و خوشمزه‌گی.. و یا حتی می‌توان از آن در پروژه های رباتیک برای تأمین توان ربات استفاده کرد.
برای خریدن یک پاوربانک عللاوه بر توجه به جیب مبارک باید به چند پارامتر دیگه هم توجه کنید که مهم‌ترین آن ظرفیت پاوربانک می‌باشد و حالا اگه دوست داشتید به زیبایی ظاهری هم توجه کنید.

اولین چیزی که باید بدانید این است که پاوربانک ها از باتری های لیتیومی در ظرفیت های مختلفی ساخته می‌شود که ظرفیت انها بر حسب میلی امپر ساعت اندازه‌گیری می‌شود.
قبل از طراحی کمی درمورد ظرفیتش صحبت کنیم.

 

 ظرفیت پاوربانک (میلی آمپر ساعت)

mAh ظرفیت ذخیره سازی باتری را نشان می‌دهد به این معنی که باتری تا چه اندازه انرژی را می‌تواند ذخیره سازی کند. عدد بالاتر به این معنی است که باتری می تواند انرژی بیشتری ذخیره کند، بنابراین ظرفیت بالاتری دارد. البته این به معنای طول عمر باتری بیشتر برای استفاده مشخص است. به عنوان مثال، یک باتری 3000 میلی آمپر ساعت می‌تواند دستگاهی را که 100 میلی آمپر مصرف می‌کند به مدت 30 ساعت تغذیه کند.
 فرمول محاسبه به شرح زیر است:
 ظرفیت (میلی آمپر/ساعت) = جریان خروجی (میلی آمپر)
x زمان تخلیه (ساعت)
تعداد دفعاتی که می‌توانید گوشی هوشمند، تبلت یا لپ تاپ خود را با پاوربانک شارژ کنید به ظرفیت باتری بستگی دارد. هنگامی که ظرفیت پاوربانک را بر ظرفیت دستگاه الکتریکی خود تقسیم می‌کنید، می‌توانید به راحتی محاسبه کنید که دستگاه های خود چند بار می‌توانند با پاور بانک شارژ شوند. به عنوان مثال: ظرفیت گوشی هوشمند 4000 میلی آمپر ساعت و پاوربانک 12000 میلی آمپر ساعت است. سپس می‌توانید 12000 میلی آمپر ساعت را بر 4000 میلی آمپر ساعت تقسیم کنید و جواب سه برابر است.
خب دیگه بنظرم برای مبحث ظرفیت کافی باشه بریم واسه شروع .

 

 

وسایل مورد نیاز
 جا باتری، ماژول شارژر باتری لیتیومی TC4056/TP4056، مبدل 3v به 5v  و باتری لیتیومی به مقدار لازم

·     باتری لیتیومی 18650
باتری لیتیوم یون
حتماً تا الان با باتری‌های مختلف آشنا شده‌اید. باتری‌ها در انواع و اقسام مختلف هستند ولی چیزی که ما الان باید ازش استفاده کنیم باتری‌های لیتیومی هستند. این که باتری لیتیومی چی هست و چجور درست می‌شود مورد بحث ما نیست درحد کاربرد و آشنایی اولیه بیشتر لازم نیست. باتری لیتیومی از جمله باتری‌های قابل شارژ است که در ظرفیت های مختلف موجود است و کاملاً مناسب برای استفاده در پاوربانک است

·    ماژول Tp4056

این ماژول شارژر باتری های لیتیومی است که با ولتاژ 3.3 ولت کار میکند. TP4056 با حفاظت جریان یک ماژول جمع و جور است، و برای باتری های 18650 لیتیوم یونی که مدار حفاظتی خود را ندارند مناسب است. تصویر آن‌ را در زیر مشاهده می‌کنید.

Tp4056

·     مبدل 3v به 5v 
از آنجایی که این باتری‌ها خروجی 3 ولت می‌دهند و ما برای شارژ موبایل به 5 ولت نیاز داریم باید یه تبدیل ولتاژ 3 به 5 انجام بدهیم که این کار را مبدل 3v به 5v  انجام می‌دهد. همچنین این ماژول دارای خروجی مناسب برای کابل شارژرهاست که  در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.
مبدل افزاینده 3 به 5

در نهایت هم باید مطابق مدار زیر قطعات را بهم وصل کنید

Power bank circuit diagram

قبل از اتصال باتری ها به هم، اطمینان حاصل کنید که ولتاژ باتری ها یکسان است به خصوص اگر از دو یا چند باتری استفاده می‌کنید. پس از تایید ولتاژها، از مقداری چسب حرارتی یا چسب برای اتصال باتری ها استفاده کنید. سپس، پایانه‌های باتری منطبق (آند به آند و کاتد به کاتد ، یا همون موازی)  را با سیم وصل کنید. در نهایت، محکم کاری فراموش نشود.
در هنگام اتصال
TP4056 به باتری ها مراقب مثب و منفی  خروجی باشید. خروجی مثبت ماژول به مثبت باتری و خروجی منفی باتری به منفی باتری.
همین کار را هم برای ماژول مبدل انجام می‌دهیم. و از یک کلید مطابق شماتیک برای خاموش/ روشن کردن پاور بانک استفاده می‌کنیم(کلید بین مثبت باتری و مثبت ماژول مبدل می‌باشد).
تمامی این قطعات به وفور در بازار ایران موجود می‌باشد.
خب دیگه این اموزش هم تمام شد برید ببینم میتونید یه پاور بانک درست کنید.

کپی شد!

ارتباط با ما

اصفهان ، میدان استقلال ، خیابان آزادگان ، دانشگاه صنعتی اصفهان
info@mehsa.ir